PENGGUNAAN
PENILAIAN FORMATIF SEBAGAI PROSES MELENGKAPKAN GELUNG: SATU USAHA PENAMBAHBAIKAN
http://www.ukm.my/p3k/images/sppb08/c/3.pdf
Hamimi
Fadziati A. Wahab, Mohd Taufiq Mohd Yusof, Hafizah Husain, Mohd Hairi Mohd
Zaman dan Aini Hussain
Kajian ini berkisarkan tentang penggunaan penilaian formatif dalam usaha
penambahbaikan pencapaian objektif pembelajaran. Antara implikasi penilaian
kepada pelajar adalah dapat meningkatkan kesedaran pelajar tentang tahap
pencapaian mereka dalam sesuatu kursus dan dapat meningkatkan penglibatan
pelajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Penilaian dalam proses
pengajaran dan pembelajaran merupakan satu kaedah untuk mengesan pencapaian
objektif pembelajaran. Secara umumnya, terdapat dua jenis penilaian berasaskan
masa dan tujuan pelaksanaannya iaitu penilaian formatif dan sumatif. Penilaian
formatif ditakrifkan sebagai penilaian secara berterusan dibuat sepanjang
proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung untuk menilai keberkesanan
proses PdP. Penilaian dalam proses pengajaran dan pembelajaran boleh dilakukan
secara berterusan melalui penilaian formatif. Kaedah ini memberi peluang
interaksi antara pensyarah dengan pelajar dan seterusnya dapat memberikan
motivasi kecemerlangan. Maklum balas yang diterima merupakan komponen penting
yang dapat digunakan ke arah usaha penambahbaikan kepada proses pengajaran dan
pembelajaran bagi meningkatkan mutu penyampaian pensyarah dan pemahaman
pelajar. Walaubagaimanapun, ia perlulah dibuat dengan komitmen daripada
kedua-dua pihak agar proses melengkapkan gelung dapat dilakukan. Kesimpulannya,
penggunaan penilaian formatif ini dilihat sebagai salah satu usaha ke arah
penambahbaikan kepada sistem pengajaran dan pembelajaran yang sedia ada.
No comments:
Post a Comment