Thursday 31 July 2014

MENILAI KEBERKESANAN PELAKSANAAN PROGRAM DIPLOMA PERGURUAN LEPAS IJAZAH PENDIDIKAN SEJARAH SEKOLAH RENDAH DI INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS PULAU PINANG

http://www.ums.edu.my/fpp/images/stories/Document/SPSG2013/ict%20dan%20pengajaran-pembelajaran%20di%20fadzil_ipg_penang.pdf


Mohamad Fadzil Che Amat Dan Abdul Jaleel Abdul Hakeem

Kajian ini berkisarkan tentang keberkesanan pelaksanaan program Diploma Perguruan Lepas Ijazah Sekolah Rendah (DPLI- SR) dalam menyediakan guru-guru pendidikan sejarah di Institut Pendidikan Guru Kampus Pulau Pinang (IPG KPP). Penilaian input melihat dari aspek proforma DPLI-SR sejarah, program sokongan seperti PLBD, kepakaran pensyarah dan minat pelajar guru. Penilaian proses berfokus kepada aspek pelaksanaan kursus DPLI-SR, pelaksanaan Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS) dan praktikum. Penilaian produk melihat kepada prestasi pelajar guru dalam penilaian praktikum, markah peperiksaan akhir dan refleksi pelajar guru terhadap program DPLI-SR. Dapatan kajian menunjukkan secara keseluruhan semua pelajar guru dapat menguasai semua kursus yang ditawarkan serta dapat diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran sejarah di bilik darjah semasa penilaian praktikum dijalankan. Kajian mendapati semua pelajar menguasai kursus-kursus (input) yang disediakan berdasarkan prestasi pada subjek mereka (produk). Ini bermakna input yang diberikan oleh pensyarah berdasarkan kursus-kursus yang ditetapkan telah memastikan pelajar menguasai kandungan kursus dengan berkesan. Pelajar juga yakin bahawa praktikum/latihan mengajar mereka turut dipengaruhi oleh input pengetahuan dan kemahiran yang diperolehi semasa kuliah. Kajian juga mendapati pelajar berjaya menguasai kemahiran praktikum (prestasi produk) kerana terdapat penguasaan ilmu dan keyakinan diri untuk mengajar sejarah ekoran bimbingan yang baik yang diterima (input) oleh mereka semasa praktikum dan berdasarkan keputusan (produk) praktikum pelajar

No comments:

Post a Comment