Thursday 31 July 2014

PEMBANGUNAN PERISIAN MULTIMEDIA BERASASKAN PENDEKATAN PERMAINAN PERINGKAT PRASEKOLAH BAGI TAJUK KONSEP NOMBOR

http://eprints.utm.my/12010/

Tasir, Zaidatun and Mohd Razali, Nurul Amirah

Kajian ini berkisarkan tentang penggunaan komputer sebagai alat rangsangan pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Penggunaan computer kini merupakan satu inovasi yang terkini dalam pendidikan awal kanak-kanak. Penggunaan komputer dalam proses PdP juga amat disarankan oleh kerajaan kerana sistem pendidikan kini memerlukan generasi celik komputer. Dalam kajian ini perisian multimedia berasaskan pendekatan permainan untuk kanak-kanak prasekolah bagi tajuk 123 Concept telah dibangunkan. Kandungan perisian ini disusun berdasarkan huraian sukatan pelajaran bagi pendidikan prasekolah mengikut Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM). Proses pembinaan perisian ini menggunakan model ADDIE yang mengandungi lima aliran kerja iaitu analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Pendekatan bermain sambil belajar diterapkan dalam perisian ini kerana ia merupakan konsep dan prinsip pendidikan prasekolah. Kelebihan utama perisian berasaskan pendekatan permainan ialah ia mampu menarik minat dan perhatian kanak-kanak melalui aktiviti dan latihan yang berkonsep bermain sambil belajar. Tumpuan kanak-kanak lebih mudah diperolehi dalam PdP yang dijalankan dan membantu murid untuk memahami isi kandungan PdP yang diajar. Ini memudahkan guru mengawal kelas sekaligus memberi peluang kepada murid untuk mendapatkan ilmu semaksimum mungkin melalui perisian ini. 

No comments:

Post a Comment