PEMBANGUNAN PERISIAN
MULTIMEDIA BERASASKAN PENDEKATAN PERMAINAN PERINGKAT PRASEKOLAH BAGI TAJUK
KONSEP NOMBOR
http://eprints.utm.my/12010/
Tasir, Zaidatun and Mohd
Razali, Nurul Amirah
Kajian ini berkisarkan tentang penggunaan
komputer sebagai alat rangsangan pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Penggunaan
computer kini merupakan satu inovasi yang terkini dalam pendidikan awal
kanak-kanak. Penggunaan komputer dalam proses PdP juga amat disarankan oleh
kerajaan kerana sistem pendidikan kini memerlukan generasi celik komputer.
Dalam kajian ini perisian multimedia berasaskan pendekatan permainan untuk
kanak-kanak prasekolah bagi tajuk 123 Concept telah dibangunkan. Kandungan
perisian ini disusun berdasarkan huraian sukatan pelajaran bagi pendidikan
prasekolah mengikut Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM). Proses pembinaan
perisian ini menggunakan model ADDIE yang mengandungi lima aliran kerja iaitu
analisis, rekabentuk, pembangunan, perlaksanaan dan penilaian. Pendekatan
bermain sambil belajar diterapkan dalam perisian ini kerana ia merupakan konsep
dan prinsip pendidikan prasekolah. Kelebihan utama perisian berasaskan
pendekatan permainan ialah ia mampu menarik minat dan perhatian kanak-kanak
melalui aktiviti dan latihan yang berkonsep bermain sambil belajar. Tumpuan kanak-kanak
lebih mudah diperolehi dalam PdP yang dijalankan dan membantu murid untuk
memahami isi kandungan PdP yang diajar. Ini memudahkan guru mengawal kelas
sekaligus memberi peluang kepada murid untuk mendapatkan ilmu semaksimum
mungkin melalui perisian ini.
No comments:
Post a Comment