Thursday 31 July 2014

PENGINTEGRASIAN ICT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MATEMATIK DI KALANGAN GURU MATEMATIK DI DAERAH KOTA TINGGI


http://eprints.utm.my/13425/ 

Bakar, Md. Nor and A. Hadi, Rashita

Kajian ini berkisarkan tentang tahap pelaksanaan pengintegrasian ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik di kalangan guru Matematik. Tiga aspek telah dikaji bagi menjawab persoalan kajian ini iaitu tahap pengintegrasian ICT di kalangan guru Matematik, kesesuaian kursus ICT yang ditawarkan oleh pihak sekolah atau Pejabat Pelajaran Daerah kepada guru Matematik dan faktor-faktor yang menjadi penghalang kepada pengintegrasian komputer di kalangan guru Matematik. Dapatan kajian mendapati tahap pengintegrasian ICT di kalangan guru Matematik dalam pengajaran dan pembelajaran berada di tahap yang rendah. Walau bagaimanapun, keeengganan guru-guru Matematik untuk mengintegrasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik bukanlah disebabkan faktor dalaman yang ada pada diri mereka tetapi ia berpunca daripada faktor-faktor luaran seperti kemudahan ICT yang tidak sempurna dan kekurangan latihan ICT sejak peringkat pengajian hinggalah ke peringkat perkhidmatan. Masalah-masalah yang telah dikenalpasti ini sebenarnya berlaku dikebanyakkan tempat di Negara kita terutamanya kawasan luar Bandar dan pedalaman. Jika pihak kementerian inginkan pengintegrasian ICT dalam PdP Matematik dan matapelajaran lain diamalkan, maka usul yang dicadangkan dalam kajian ini boleh dipertimbangkan. 

No comments:

Post a Comment