MATHEMATICS AND SCIENCE ACHIEVEMENT IN MALAYSIA
Hui Peng Liew & Suet-ling Pong (2004)
http://paa2005.princeton.edu/download.aspx?submissionId=50599
Kajian ini berkisarkan tentang mengetahui tahap pencapaian murid di Malaysia dalam subjek Matematik dan Sains. Responden yang terpilih adalah murid yang menduduki TIMSS 1999. Melalui kajian ini, didapati murid bukan Melayu menunjukkan keputusan yang lebih baik di dalam subjek Matematik tetapi tidak dalam subjek Sains. Selain itu juga, murid lelaki menunjukkan prestasi yang lebih baik dalam Matematik dan Sains berbanding murid perempuan. Ibu bapa dan pendidikan mereka juga memberi kesan terhadap pencapaian Matematik tetapi bukan subjek Sains.Melalui dapatan ini, dapatlah dikatakan bahawa pencapaian murid dalam TIMSS adalah bergantung kepada pelbagai faktor. Namun begitu, kita masih lagi berada di tahap kurang memberansangkan di dalam TIMMS kerana banyak faktor yang belum diatasi seperti jurang pendidikan yang berlaku iaitu kurangnya kemudahan yang disediakan buat murid yang berada di luar negara. Kajian ini mencadangkan supaya polisi pendidikan diperbaiki untuk mencapai tahap pendidikan antarabangsa. Dasar pendidikan yang cekap berpengetahuan yang menyeluruh seperti menyediakan kemudahan kepada keluarga, murid, guru dan sekolah, mengubah kurikulum, dan melaksanakan amalan pengajaran diperlukan.
No comments:
Post a Comment