Thursday, 31 July 2014

PENGINTEGRASIAN ICT DALAM PdP



Mohd Mahizam B Mohd Toha

Artikel ini berkisarkan tentang pengintegrasian teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ianya dapat dilihat dari dua perspektif. Perspektif yang pertama ialah pengaplikasian perkakasan dan perisian bagi tujuan memudahkan proses penyampaian di bilik darjah. Perspektif yang kedua harus dilihat pada potensi yang ada pada setiap elemen multimedia yang dicipta dan bagaimana ianya mampu memperluaskan ilmu dan kemahiran murid melalui amalan pedagogi di bilik darjah.
Tiga kriteria yang perlu diberi perhatian oleh guru agar media yang digunakan dapat diintegrasikan dengan berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP):
  • Mampu menjana idea
  • Mampu mengukuhkan pemahaman
  • Menggabungkan dengan kaedah dan teknik yang tertentu (aspek pedagogi)
Penggunaan media bukan sahaja dapat membantu proses PdP guru, malahan ianya juga dapat  membantu murid menyelesaikan masalah secara kritis, kreatif dan inovatif tanpa bergantung kepada jawapan yang diberikan oleh guru sepertimana yang terdapat pada corak pembelajaran konvensional.

No comments:

Post a Comment