Friday 25 July 2014

MULTILEVEL ANALYSIS OF ACHIEVEMENT IN MATHEMATICS OF MALAYSIAN DAN SINGAPOREAN STUDENTS


M Najib Abd Ghagar, Rohani Othman & Ebrahin Mohammadpour (2011)

Artikel / kajian ini berkisarkan tentang variasi dalam pencapaian Matematik di Malaysia dan Singapura bagi murid 8 tahun dan perkaitannya dengan perbezaan murid serta tahap sekolah. Responden yang terlibat adalah murid yang sama mengikuti TIMMS 2003. Didapati bahawa tahap sekolah memberi perbezaan kepada pencapaian murid dalam kedua-dua negara. Ini menunjukkan bahawa sekolah memberi kesan kepada pencapaian murid. Keberkesanan sekolah bergantung kepada efektifnya seseorang guru itu. Ini membuktikan bahawa guru memainkan peranan yang penting dalam pendidikan. Selain daripada itu, turut dinyatakan konsep kendiri, sikap terhadap matematik dan sumber pendidikan di rumah juga member kesan kepada pencapaian murid. Perbezaan di antara murid yang tinggal di kawasan bandar dan luar bandar turut dinyatakan dalam kajian ini. Murid bandar menunjukkan prestasi yang lebih baik. Ini mungkin berlaku kerana mereka mendapat sumber yang sepenuhnya ke atas kemudahan berbanding di luar bandar. Secara keseluruhannya, keputusan TIMSS menunjukkan perbezaan yang besar. Namun begitu, faktor pencapaian murid masih lagi sama dan ianya masih perlu diperbaiki di Malaysia agar kita berada setanding dengan negara luar.

No comments:

Post a Comment