PENTAKSIRAN
PEMBELAJARAN PELAJAR: AMALAN GURU-GURU DI MALAYSIA
http://www.medc.com.my/medc/journals/volume5/G)%20Pentaksiran%20Pembelajaran%20Pelajar.pdf
Suah
See Ling, Ong Saw Lan dan Shuki Osman
Kajian ini berkisarkan tentang
amalan-amalan pentaksiran yang dilaksanakan oleh guru-guru sekolah. Satu
instrumen, Inventori Amalan Pentaksiran Guru (IAPG) dibina untuk tujuan
tersebut. Inventori ini terdiri daripada tiga bahagian utama yang mengumpul
maklumat tentang latar belakang guru, latihan dan pengetahuan pentaksiran guru
serta amalan-amalan pentaksiran yang dilaksanakan oleh guru-guru sekolah. Hasil
kajian menunjukkan bentuk pentaksiran yang sering digunakan oleh guru sekolah
merupakan ujian objektif berbentuk aneka-pilihan. Terdapat perbezaan yang
signifikan antara guru peringkat persekolahan berlainan dalam aspek pembentukan
skema pemarkahan, memberi maklum balas hasil penilaian dan penggunaan ujian
bertulis dan penggunaan strategi lain. Perbandingan antara guru dari bidang pengajaran
yang berlainan hanya menunjukkan perbezaan yang signifikan dalam ujian bertulis.
No comments:
Post a Comment