WHY USING INTERNATIONAL
COMPARATIVE MATH AND SCIENCE ACHIEVEMENT DATA FROM TIMSS IS NOT HELPFUL
William G. Holiday & Berchie W. Holiday (2003)
Artikel / kajian ini berkisarkan tentang keputusan yang diperolehi oleh TIMMS yang tidak membantu dalam menentukan pencapaian murid-murid tersebut di dalam bidang Matematik. Beberapa faktor yang menyebabkan keputusan tersebut kurang
berguna. Antaranya ialah:
- · Penggunaan bahasa ibunda yang berbeza
- · Sampel yang digunakan sedikit
- · Kurikulum yang dibina berbeza
- · Pemilihan responden yang tidak mengikuti standard yang ditetapkan
- · Persediaan murid yang berbeza
Melalui
artikel ini, didapati keputusan TIMSS yang dikeluarkan adalah kurang tepat
untuk digunakan di dalam menentukan ranking bagi setiap negara dalam subjek Matematik. Penilaian dan refleksi sepenuhnya diperlukan dalam memastikan
keputusan TIMMS tersebut berguna seperti penyelarasan bahasa yang akan
memudahkan murid semasa menjawab soalan serta pemilihan responden yang teliti
dan telus. Ini akan dapat membantu menambahbaik TIMMS pada masa hadapan. Secara
keseluruhannya, TIMSS adalah satu keuputusan yang boleh kira di ambil berat
oleh sesetengah negara. Namun begitu, sekiranya keputusan yang diberikan tidak
berguna / tidak bermanfaat, maka peruntukkan bagi TIMSS haruslah disalurkan ke mana-mana bahagian/bidang pendidikan yang lebih memerlukan.
No comments:
Post a Comment