TAHAP
KEBIMBANGAN GURU SEKOLAH RENDAH KEBANGSAAN TERHADAP PENDIDIKAN SAINS DAN
MATEMATIK
Abdul Rahman, Hamidah dan Wan Zakaria, Wan Zarina
Kajian ini berkisarkan
tentang tahap kebimbangan guru sekolah rendah kebangsaan terhadap pendidikan
sains dan matematik. Pengajaran dan pembelajaran subjek Matematik dan Sains
dalam bahasa Inggeris memerlukan kemahiran dan strategi pengajaran berkesan
menghasilkan pendidikan yang sempurna. Untuk mencapai misi ini, guru mestilah
mempunyai tahap pencapaian yang tinggi dalam penggunaan bahasa Inggeris bagi
merealisasikan pembelajaran menggunakan bahasa tersebut dalam kedua-dua subjek
ini. Kajian ini bertujuan mengenalpasti tahap kebimbangan di kalangan guru
Matematik dan Sains sekolah rendah kebangsaan Tahun Satu terhadap pengajaran
subjek tersebut di dalam bahasa Inggeris. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa
tahap kebimbangan guru matematik dan sains adalah pada tahap sederhana. Dapatan
kajian juga menunjukkan bahawa tahap kebimbangan terhadap tiga sub-skala
kebimbangan berdasarkan faktor demografi seperti jantina, status perkahwinan,
pengalaman mengajar dan umur adalah pada tahap sederhana. Kementerian
Pendidikan telah dan sedang melaksanakan pelbagai program latihan untuk
membantu guru-guru untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris. Walaupun
program yang dirangka menjanjikan satu pencapaian yang baik, keberkesanannya
masih terlalu awal untuk dilihat terutama dari aspek kebimbangan guru itu
sendiri terhadap pengajaran menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa
pengantar di dalam kedua-dua subjek tersebut. Pelaksanaan ini juga haruslah
merangkumi semua jenis sekolah termasuklah sekolah yang terdapat di Bandar,
luar Bandar dan seterusnya di pedalaman. Ini kerana ketiga-tiga tempat
berkenaan mempunyai murid yang mempunyai kurikulum dan keperluan yang sama, cuma
berbeza sumber/bahan yang perlu dititikberatkan oleh pihak Kementerian
Pendidikan.
No comments:
Post a Comment