MASALAH
PEMBELAJARAN MATEMATIK DALAM BAHASA INGGERIS DI KALANGAN PELAJAR TINGKATAN 2
LUAR BANDAR
Surif , Johari and Ibrahim, Nor Hasniza and
Kamaruddin, Meor Ibrahim
Kajian ini berkisarkan
tentang masalah pembelajaran Matematik dalam bahasa Inggeris di kalangan
pelajar tingkatan 2 sekolah luar bandar. Kajian yang dijalankan adalah
berbentuk kajian deskriptif. Instrumen yang digunakan semasa menjalankan kajian
ini ialah soal selidik berdasarkan kepada empat persoalan kajian iaitu faktor
bahasa pengantar (bahasa Inggeris), faktor pengajaran guru dalam bahasa
Inggeris, faktor tahap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar, dan
faktor persekitaran. Dapatan kajian menunjukkan, faktor bahasa pengantar
(bahasa Inggeris) dan tahap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar
berada pada tahap yang rendah. Secara keseluruhannya, ini menunjukkan masalah
pembelajaran Matematik dalam bahasa Inggeris di kalangan pelajar adalah
disebabkan masalah bahasa pengantar (bahasa Inggeris) dan tahap penguasaan
bahasa Inggeris pelajar. Hal ini menggambarkan bahawa sekalipun guru
menggunakan strategi pengajaran yang berkesan serta dilengkapi dengan infrastruktur
dan persekitaran yang baik tetapi ianya masih belum mencukupi untuk mengelakkan
kewujudan permasalahan dalam pembelajaran Matematik apabila mata pelajaran ini
diajarkan dalam Bahasa Inggeris. Sehubungan itu usaha yang lebih menyeluruh
perlu dilaksanakan bagi mengatasi permasalahan bahasa Inggeris itu sendiri di
samping memastikan kualiti guru dan prasarana pembelajaran. Motivasi pelajar
yang kuat untuk berdepan dengan Bahasa Inggeris serta penguasaan Bahasa
Inggeris yang berkesan perlu digiatkan dan digembeling khususnya dalam
pengajaran Bahasa Inggeris itu sendiri.
No comments:
Post a Comment