Monday 4 August 2014

Jurang Digital dan Pendidikan di Luar Bandar: Tahap LiterasiTeknologi Maklumat dan Komunikasi Pelajar

 http://ejournals.ukm.my/apjitm/article/view/1718/1430

Hazura Mohamed, Hairulliza Mohamad Judi, Siti Fadzilah M. Noor dan Zawiyah M. Yusof


Kajian ini berkisarkan tentang jurang digital dan pendidikan di luar Bandar. Meskipun beberapa inisiatif diambil bagi merapat jurang digital di Malaysia, banyak lagi usaha perlu dilakukan terutamanya bagi meningkat status ekonomi dan pendidikan di kawasan luar Bandar dan pedalaman. Jurang digital merujuk kepada ketaksamaan peluang mengakses Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) di antara kawasan bandar dan luar Bandar/pedalaman. Kertas ini bertujuan menyelidiki sama ada kemahiran TMK menyumbang dalam merapat jurang digital dengan melihat kajian kes di kawasan luar bandar iaitu Kundang Ulu, Muar Johor. Hasil kajian menunjukkan peratusan pemilikan komputer dan penggunaan TMK adalah rendah sementara kemahiran asas TMK pula berada pada tahap yang sederhana. Penemuan ini menunjukkan jurang digital merupakan isu yang berterusan di kawasan luar bandar. Kajian ini dapat membantu pembuat dasar dan pihak berkuasa yang lain dalam merangka dasar dan mengenal pasti strategi merapat jurang digital di Malaysia. Kajian ini penting bagi memberi kesedaran kepada semua pihak (pembaca) bahawa wujud jurang perbezaan yang perlu diambilkira dalam kurikulum sistem pendidikan di Malaysia terutamanya di kawasan luar Bandar dan pedalaman.  

No comments:

Post a Comment