Jurang Digital dan Pendidikan di Luar
Bandar: Tahap LiterasiTeknologi Maklumat dan Komunikasi Pelajar
http://ejournals.ukm.my/apjitm/article/view/1718/1430
Hazura
Mohamed, Hairulliza Mohamad Judi, Siti Fadzilah M. Noor dan Zawiyah M. Yusof
Kajian ini
berkisarkan tentang jurang digital dan pendidikan di luar Bandar. Meskipun
beberapa inisiatif diambil bagi merapat jurang digital di Malaysia, banyak lagi
usaha perlu dilakukan terutamanya bagi meningkat status ekonomi dan pendidikan
di kawasan luar Bandar dan pedalaman. Jurang digital merujuk kepada ketaksamaan
peluang mengakses Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK) di antara kawasan
bandar dan luar Bandar/pedalaman. Kertas ini bertujuan menyelidiki sama ada
kemahiran TMK menyumbang dalam merapat jurang digital dengan melihat kajian kes
di kawasan luar bandar iaitu Kundang Ulu, Muar Johor. Hasil kajian menunjukkan
peratusan pemilikan komputer dan penggunaan TMK adalah rendah sementara
kemahiran asas TMK pula berada pada tahap yang sederhana. Penemuan ini menunjukkan
jurang digital merupakan isu yang berterusan di kawasan luar bandar. Kajian ini
dapat membantu pembuat dasar dan pihak berkuasa yang lain dalam merangka dasar
dan mengenal pasti strategi merapat jurang digital di Malaysia. Kajian ini
penting bagi memberi kesedaran kepada semua pihak (pembaca) bahawa wujud jurang
perbezaan yang perlu diambilkira dalam kurikulum sistem pendidikan di Malaysia
terutamanya di kawasan luar Bandar dan pedalaman.
No comments:
Post a Comment