KESAN
PEMBELAJARAN KOPERATIF TERHADAP SIKAP DAN PENCAPAIAN
MATEMATIK
BAGI MURID-MURID SEKOLAH RENDAH
DI
SEKITAR BANDAR KUCHING
Koh Lee Ling, Choy Sau Kam, Lai Kim Leong, Khaw Ah
Hong dan Seah Ai Kuan
Kajian
ini berkisarkan tentang keberkesanan kaedah Pembelajaran Koperatif (PK)
terhadap sikap dan pencapaian Matematik apabila guru pelatih menggunakan PK
dalam pengajaran dan pembelajaran matematik semasa menjalankan latihan
praktikum. Reka bentuk kajian ini berdasarkan kuasi eksperimen dengan
menggunakan ujian pra-ujian pos kepada kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Dapatan
kajian menunjukkan kaedah PK berkesan untuk meningkatkan pencapaian matematik
tetapi tiada perbezaan yang signifikan dalam sikap murid terhadap matematik
antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Kajian ini menunjukkan apabila
pengajaran-pembelajaran dengan pendekatan PK dilaksanakan oleh guru pelatih
semasa menjalankan latihan praktikum di sekolah.
(i) ia tidak berkesan untuk membaiki
sikap murid terhadap matematik
(ii) ia berkesan untuk meningkatkan
pencapaian matematik
Salah
satu sebab yang mungkin ialah faktor guru pelatih dimana dari pemerhatian
pensyarah pembimbing praktikum, guru pelatih yang melaksanakan PK kurang
berkemahiran dalam mengawal kelas terutamanya apabila aktiviti kumpulan
bermula, ini mengakibatkan keadaan
kelas
menjadi terlalu bising dan tidak kondusif. PK dalam matematik perlu dijalankan
oleh guru matematik yang berpengalaman. Ini kerana guru berpengalaman yang
telah menguasai isi pelajaran matematik dan mahir dalam kawalan kelas dapat
fokus pada strategi PK dengan teliti dan justeru itu, hasil kajiannya dapat
memberi gambaran yang sebenar kesan PK terhadap sikap dan pencapaian matematik
murid-murid sekolah rendah.
No comments:
Post a Comment