HUBUNGAN PERSONALITI EKSTROVERT DAN INTROVERT DENGAN PENCAPAIAN AKADEMIK PELAJAR
Mundau
Anak Dundang
Kajian ini
berkisarkan tentang hubungan personaliti
introvert dan ekstrovert terhadap pencapaian akademik pelajar. Personaliti
merupakan aspek yang penting yang melambangkan ciri – cirri dalaman seseorang
individu. Personaliti ini merujuk kepada segala keperibadian yang ada pada diri
seseorang yang mana untuk mengetahui personaliti, kita perlu menyuluh kepada
diri individu itu sendiri. Hal ini kerana, personaliti yang ada pada manusia adalah
baik, positif dan konstruktif iaitu lebih cenderung kepada penyempurnaan kendiri
yang dianggap sebagai motif utama bagi semua individu. Hasil kajian mendapati
tidak terdapat hubungan yang signifikan di antara personaliti introvert dan ekstrovert
dengan pencapaian akademik pelajar. Ini disebabkan oleh beberapa faktor iaitu
keadaan bilik darjah yang sesak sehingga mencecah 40 lebih orang pelajar dalam
satu kelas. Dalam bilik darjah juga, memang pelajar aktif tetapi akademik
mereka agak lemah kerana pelajar kurang selesa untuk belajar. Selain itu, ibu
bapa merupakan individu yang dominan dalam kehidupan seorang pelajar. Justeru,
mereka perlu dilatih dan diterapkan ilmu keibubapaan supaya dapat membentuk
pelajar menjadi individu yang berketrampilan. Ibu bapa perlu mendekati anak-anak
mereka dengan menganggap mereka sebagai kawan dan jangan terlalu menjarakkan
hubungan di antara ibu bapa dan anak. Selain itu, ibu bapa perlulah berhubung
dengan pihak sekolah daripada semasa ke semasa untuk mengetahui perkembangan
terkini anak-anak mereka.
No comments:
Post a Comment