PENGETAHUAN
PEDAGOGI KANDUNGAN DALAM PENDIDIKAN GURU
Ismail,
Zaleha and Hassan, Norasliza
Kajian
ini berkisarkan tentang kejayaan pelaksanaan pembelajaran dan pengajaran
dipengaruhi oleh pendidikan dan latihan yang dialami guru. Terdapat perbezaan
antara guru terlatih dan tidak terlatih. Peranan guru terlatih haruslah jauh
daripada setakat berkebolehan menyampaikan maklumat daripada buku kepada
pelajar. Dalam latihan perguruan, pelbagai pengetahuan dan kemahiran perlu di
kuasai guru pelatih supaya kualiti profession perguruan terjamin. Walaupun
pengetahuan kandungan bagi sesuatu bidang penting, penguasaan guru setakat
jenis pengetahuan ini tidak melayakkannya menjadi guru yang berkesan.
Pengetahuan ini lebih mendalam berbanding pengetahuan pedagogi yang memberi
tumpuan kepada pembelajaran dan pengajaran secara umum. Dari masa ke masa
kajian telah dijalankan untuk meneliti tahap penguasaan PPK di kalangan guru
pelatih. Beberapa kajian menjurus melihat penguasaan PPK terhadap konsepsi dan
miskonsepsi pelajar mengenai sesuatu topik. Penguasaan ini dianggap penting
memandangkan pengaruh kefahaman guru mengenai konsepsi dan miskonsepsi terhadap
kualiti pengajarannya. Kajian berkenaan menunjukkan kebanyakan individu
daripada kedua-dua kumpulan gagal mengutarakan punca kesilapan pelajar, malah
mereka tidak memperoleh konsepsi yang padu mengenai pendaraban dan pembahagian
nombor nisbah yang merupakan topik di peringkat sekolah rendah.
No comments:
Post a Comment