MEMPERKASAKAN
PENDIDIKAN LUAR BANDAR
Zalika
Adam, Faridah Kassim Dan Mohamad Johdi Salleh
Kajian ini
berkisarkan tentang proses memperkasakan pendidikan luar bandar. Ianya dijalankan
untuk meningkatkan kualiti pendidikan di kawasan luar bandar supaya pencapaian
pendidikan di setiap kawasan adalah sama rata atau hampir sama tanpa adanya
perbezaan yang begitu ketara. Kajian ini mendapati bahawa pendidikan luar
bandar berada pada tahap rendah kerana beberapa faktor, iaitu tiada kesedaran
ibu bapa, kemiskinan keluarga, sikap pelajar, kekurangan bahan bantu mengajar,
kemudahan infrastruktur, dan jurang pendapatan penduduk yang ketara. Kajian ini
menggunakan kaedah pemerhatian dan pembacaan. Dalam hal ini, pihak kerajaan
telah mewujudkan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan ( PIPP ) bagi mengatasi
permasalahan ini agar generasi yang dididik mampu mengangkat negara ke mercu
kejayaan selaras dengan matlamat Wawasan 2020. Antaranya, memperbaiki sistem
pendidikan di sekolah luar bandar, mengubah persepsi ibu bapa terhadap sistem persekolahan
yang diperkenalkan, mempertingkatkan bahan bantu mengajar berbentuk teknologi, mewujudkan
iklim persekolahan yang selesa, dan memperkenalkan kaedah bagi merapatkan
jurang pendapatan penduduk luar bandar yang seterusnya menghapuskan kemiskinan
tegar penduduk luar Bandar. Kajian ini penting bagi memberi kesedaran kepada
semua pihak bahawa wujud jurang perbezaan yang perlu diambilkira dalam
kurikulum sistem pendidikan di Malaysia.
No comments:
Post a Comment