Monday 4 August 2014

STANDARD KOMPETENSI GURU MALAYSIA

http://www.medc.com.my/medc/seminar_medc/fromCD/pdf/159.pdf

Saedah Siraj dan Mohammed Sani Ibrahim


Artikel ini berkisarkan tentang penilaian tahap kecekapan guru dalam standard kompetensi guru Malaysia. Kependidikan dan perguruan adalah aspek yang signifikan bagi menjamin kegemilangan sesebuah negara. Guru merupakan perlaksana kurikulum dan menjadi teras dalam menentukan standard, mutu dan keberkesanan sistem pendidikan. Pendidikan pula merupakan proses penyampaian ilmu pengetahuan dan kemahiran yang diperturunkan dari satu generasi kepada satu generasi yang lain. Standard kompetensi guru Malaysia bersifat dinamik tanpa mengambilkira tempoh perkhidmatan. Guru yang cepat belajar dan mampu menyesuaikan diri dengan iklim pendidikan negara harus diberikan lebih ruang untuk terus maju dalam profesion mereka. Standard kompetensi tersebut juga mengambil kira cabaran masa kini untuk membangunkan generasi pelajar bagi menghadapi dan menangani cabaran-cabaran baru terutama tuntutan-tuntutan sebagai "knowledge worker" dalam era revolusi informasi abad ke-21. Oleh itu, sewajarnya pembentukan dan implementasi satu standard kompetensi guru diambil perhatian serius oleh semua pihak yang terlibat. Pihak Kementerian Pelajaran Malaysia khususnya telahpun mengenal pasti aspek sebenar standard kompetensi yang patut ada pada setiap guru dalam apa jua peringkat dan seterusnya menyebarluaskan maklumat tersebut kepada semua peringkat pengurusan pendidikan

No comments:

Post a Comment