STANDARD KOMPETENSI GURU MALAYSIA
http://www.medc.com.my/medc/seminar_medc/fromCD/pdf/159.pdf
Saedah Siraj dan Mohammed
Sani Ibrahim
Artikel
ini berkisarkan tentang penilaian tahap kecekapan guru dalam standard
kompetensi guru Malaysia. Kependidikan dan perguruan adalah aspek yang
signifikan bagi menjamin kegemilangan sesebuah negara. Guru merupakan
perlaksana kurikulum dan menjadi teras dalam menentukan standard, mutu dan
keberkesanan sistem pendidikan. Pendidikan pula merupakan proses penyampaian
ilmu pengetahuan dan kemahiran yang diperturunkan dari satu generasi kepada
satu generasi yang lain. Standard kompetensi guru Malaysia bersifat dinamik
tanpa mengambilkira tempoh perkhidmatan. Guru yang cepat belajar dan mampu
menyesuaikan diri dengan iklim pendidikan negara harus diberikan lebih ruang
untuk terus maju dalam profesion mereka. Standard kompetensi tersebut juga
mengambil kira cabaran masa kini untuk membangunkan generasi pelajar bagi
menghadapi dan menangani cabaran-cabaran baru terutama tuntutan-tuntutan
sebagai "knowledge worker" dalam era revolusi informasi abad ke-21. Oleh
itu, sewajarnya pembentukan dan implementasi satu standard kompetensi guru
diambil perhatian serius oleh semua pihak yang terlibat. Pihak Kementerian
Pelajaran Malaysia khususnya telahpun mengenal pasti aspek sebenar standard
kompetensi yang patut ada pada setiap guru dalam apa jua peringkat dan
seterusnya menyebarluaskan maklumat tersebut kepada semua peringkat pengurusan
pendidikan
No comments:
Post a Comment