PENGETAHUAN
DALAM KALANGAN GURU MATEMATIK SEKOLAH RENDAH BERDASARKAN STANDARD PENGAJARAN
MATEMATIK
Aini Hayati Pazin @ Fadzil, Noor Shah Saad, Mohd.
Uzi Dollah dan Zulkifley Mohammad
Kajian
ini berkisarkan tentang persepsi guru matematik sekolah rendah tentang
pengetahuan standard pengajaran matematik dan komponen yang menyumbang kepada
Standard Pengajaran Matematik. Metodologi kajian ini berbentuk kuantitatif yang
menggunakan instrumen soal selidik dengan skala likert lima point bagi mengukur
tahap persepsi terhadap lima komponen pengetahuan standard pengajaran matematik
iaitu pengetahuan atribut ikhtisas, pengetahuan amalan ikhtisas, pengetahuan
ikhtisas, pengetahuan proses pengajaran dan pembelajaran ikhtisas dan
pengetahuan pentaksiran berdasarkan standard-standard yang diamalkan di dalam
dan luar negara. Dapatan kajian mendapati persepsi guru matematik sangat tinggi
tentang lima komponen pengetahuan SPM-SR iaitu pengetahuan atribut ikhtisas
(ATI), pengetahuan amalan ikhtisas (AI), pengetahuan ikhtisas (PI), pengetahuan
proses pengajaran dan pembelajaran ikhtisas (PPPI) dan pengetahuan pentaksiran
(PP). Komponen pengetahuan amalan ikhtisas (AI) dan pengetahuan proses
pengajaran dan pembelajaran ikhtisas (PPPI) merupakan komponen yang menyumbang
secara langsung terhadap pengetahuan Standard Pengajaran Matematik Sekolah
Rendah (SPM-SR). Data asas ini boleh diguna pakai oleh para pendidik bagi
menilai semula pengajaran dan pembelajaran matematik dalam bilik darjah. Ini
bagi membantu guru dalam mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran yang
dikehendaki dari masa ke semasa.
No comments:
Post a Comment