MASALAH
PEMBELAJARAN MATEMATIK TAHUN LIMA DALAM BAHASA INGGERIS
Buntat, Yahya and Saud, Muhammad Sukri
Kajian
ini berkisarkan tentang masalah pembelajaran Matematik dalam Bahasa Inggeris
dalam kalangan pelajar Tahun Lima di Sekolah Kebangsaan Machang Bubok II,
Daerah Seberang Prai Tengah. Instrumen kajian menggunakan soal selidik.
Persoalan kajian ini akan menyentuh empat aspek utama yang meliputi faktor
bahasa pengantar, tahap penguasaan bahasa Inggeris muridmurid, faktor teknik
pengajaran guru dan juga faktor persekitaran. Kajian mendapati keempat-empat
faktor permasalahan yang dikaji berada pada tahap sederhana. Hasil
kesimpulan dan perbincangan yang telah dibuat dapat dirumuskan bahawa terdapat faktor
yang mempengaruhi pembelajaran Matematik dalam Bahasa Inggeris. Kajian
mendapati tiada pengaruh yang besar dalam masalah pembelajaran Matematik Tahun
Lima. Kebanyakan responden bersetuju dengan item yang dikemukakan dalam borang
soal selidik. Tidak ketinggalan juga responden tidak menghadapi masalah yang
besar dalam pembelajaran Matematik. Ini dapat dilihat iaitu pihak sekolah iaitu
tenaga pengajar sentiasa berusaha bersungguh-sungguh untuk meningkatkan
kecemerlangan sekolah dalam peperiksaan UPSR. Keluarga juga patut memainkan
peranan yang penting bagi membimbing responden di rumah. Keluarga yang prihatin
akan menyebabkan keputusan peperiksaan resaponden berada pada tahap yang
tinggi. Dorongan dan bimbingan dari keluarga boleh menyebabkan responden akan
berusaha bersungguh-sungguh dan berkeyakinan tinggi dalam pembelajaran
Matematik dalam Bahasa Inggeris.
No comments:
Post a Comment